„Bojuji s tím, jak nastavovat hranice bez vyhrožování a bez trestů. Například moje dcera si odmítá čistit zuby. Nepřijde mi rozumné, abych jí k tomu nutil silou, tak jí říkám, že jestli si je nevyčistí, tak já ji nepřečtu před spaním pohádku. Nechápu, jak nastavovat hranice bez použití trestů.“
Skvělá otázka! Jak „donutit“ naše dítě, aby dělalo, co chceme bez použití síly? Čištění zubů je perfektním příkladem, protože jsem ještě nepotkala dítě, které by bylo vnitřně motivováno čistit si zuby nebo rodiče, který by z této disciplíny nebyl frustrovaný. Samozřejmě nás to svádí vyhrožovat dítěti trestem. To je ve skutečnosti jediný způsob, jak „přimět“ člověka, aby udělal něco, co nechce. Ale podívejte se za jakou cenu:
To není výsledek, který bychom si přáli. Občas ale musíme trvat na určitých věcech jako je třeba čištění zubů. Co tedy dělat?
1. Zůstaňte v klidu.
Když se naštvete, dostane to vaše dítě do stavu „útok“ nebo „útěk.“ To způsobí, že v tu chvíli vás bude brát jako nepřítele a s velkou pravděpodobností nebude spolupracovat. Zhluboka se nadechněte a připomeňte si, že toto NENÍ nouzová situace. Vždy je ve vaší moci bouři uklidnit nebo ji rozpoutat.
2. Uznejte úhel pohledu vašeho dítěte, upřímně a s empatií:
„Opravdu nemáš rád čištění zubů, že ano, zlatíčko? Chápu, že je nuda tady stát a čistit si je, když by sis raději hrál.“
3. Zopakujte svoji hranici.
„V naší rodině si všichni čistíme zuby před spaním. Pomáhá nám to mít zdravé zuby.„
4. Dopřejte mu to, co chce pomocí představy, že se jeho přání splnilo.
„Vsadím se, že až budeš dospělá, řekneš si, že už si NIKDY zuby čistit nebudeš! Nebo si možná pořídíš zubní pastu, která bude chutnat jako něco super lahodného a čištění zubů budeš úplně ZBOŽŇOVAT!“ Sken mozku ukázal, že když si představujeme, že už máme to, co chceme, mozek zaznamenává spokojenost, jako bychom to už skutečně měli. Vašemu dítěti to pomůže, aby se cítilo lépe. Představivost pomáhá „přemýšlet“ o problému a poskytuje dítěti lepší přístup k racionální části mozku. V neposlední řadě dáváte dítěti najevo, že vám záleží na jeho štěstí, i když momentálně nemůžete říct „ano“ tomu, co chce.
5. Vyzvěte ho ke spolupráci prostřednictvím hry.
Když z toho uděláte hru, odpor zmizí. Pokud děti zrovna nejsou rozčilené nebo unavené, vaší výzvě ke hře neodolají. Rozesmějte je!
6. Najděte přijatelné řešení win / win.
Pokud začnete myslet mimo to, „co se má a jak to má být“ a máte čas být kreativní, vždy řešení najdete. Váš pouhý záměr jít tímto směrem pomůže i vašemu dítěti, aby našlo způsob. „Hmm … nechceš si čistit zuby … A ty zuby musíme udržovat čisté, aby v nich cukrové příšery nevyžraly dírky... Co můžeme udělat, abychom se dohodli a byli jsme oba spokojeni?“
Pokud zůstanete v klidu, dokážete téměř vždy najít řešení win / win. Samozřejmě že to, co fungovalo tento týden, přestane fungovat ten příští, takže hledání nových způsobů bude vyžadovat z vaší strany kreativitu. Ale jakmile bude vašemu dítěti jasné, že o čištění zubů se nediskutuje, odpor bude menší.
Zní to jako hodně práce? To je! Všichni bychom si přáli, aby naše děti dělaly pouze to, o co je žádáme, bez toho abychom museli sahat do hlubších rezerv naší trpělivosti a kreativity. Zejména na konci dne, kdy jsme unavení.
Jednáme však s mladými lidskými bytostmi, které nemají plně rozvinuté prefrontální kůry mozku. Ještě nechápou, proč je důležité čistit si zuby, a stále jsou ve vývojovém stádiu učení se sebekázni. Nervová spojení pro sebekázeň se vytvářejí pokaždé, když si dítě ZVOLÍ vzdát se něčeho, co chtějí (v tomto případě nevyčistit si zuby), aby získaly to, co chtějí více (vřelý vztah s námi). Když je k něčemu nutíme, nemají volbu a nerozvíjí sebekázeň. Ve skutečnosti ještě posilujeme odpor vůči našemu vlivu.
Takže ano, vyžaduje to hodně práce. Je to ale nejen mnohem příjemnější než dítě shazovat nebo ho trestat, je to především lepší pro jeho vývoj. Není to ztráta času! Je to čas napojení, posiluje to váš vztah a pomáhá to dítěti rozvinout sebekázeň. A místo toho, abyste ho učili, že silnější vyhrává, učíte ho několik úžasných lekcí:
Co víc byste si mohli přát?
Tento článek přeložila Assya Waisser. Upravila Linda Malenovská. Napsala Dr. Laura Markham of www.AhaParenting.com, autorka knihy Peaceful Parent, Happy Kids: How To Stop Yelling and Start Connecting.
Original article How Can You Enforce Limits If You Don’t Use Force?