„Rodiče, kteří to myslí vážně a chtějí vychovat ze svých dětí slušné lidi, tráví obrovskou spoustu času jejich vedením. Nestačí mít dobré hodnoty; tyto hodnoty musejí být komunikovány přímo…Například, nic neříct na to, když se dítě chová sobecky, znamená vyslat jasný vzkaz. A tento vzkaz má více co dělat s akceptováním sobectví, než s přednostmi nedirektivního rodičovství. Potřebujeme stanovit jasná morální pravidla, být jednoznační v tom, co očekáváme, ale způsobem, který minimalizuje nátlak.“ Alfie Kohn
Jak vychováte dítě, které přijímá zodpovědnost za své chování, včetně zjednání nápravy a vyhnutí se opakování nevhodného chování, bez ohledu na to, jestli je autorita přítomna nebo není?
Těžké? Ano. O tom všem jsou právě tyto příspěvky; poskytnout vám nástroje k výchově zodpovědného, ohleduplného, šťastného dítěte, s láskou namísto síly.
V našem posledním příspěvku jsme se podívali na to, „Proč tresty neučí dítě zodpovědnosti.“ Možná ta nejhorší věc při používání trestů je, že podrývá váš vliv na dítě. Jak Thomas Gordon říká, „Nevyhnutelným výsledkem neustálého používání síly k ovládání dětí, když jsou ještě malé je, že se nikdy nenaučíte, jak mít na ně vliv.“
Chápu, jestli se nyní cítíte trochu nervózní. My všichni chceme vychovat zodpovědné, ohleduplné, spolupracující děti. Cožpak bez trestů nezdivočí??
Odpověď je ne. Zdivočí jen bez vedení! Vedení a tresty jsou dvě různé věci. Trest je záměrné působení bolesti (fyzické i emocionální) s cílem přinutit dítě dělat věci tak, jak my chceme. Vedení znamená ukázat cestu, kterou doporučujeme, vysvětlit, proč si myslíme, že je to nejlepší cesta a poskytnout dítěti nástroje, jak na této cestě zůstat.
Pokud nejste ochotni používat sílu, která učí nemorálnosti, vliv je to jediné, s čím jako rodiče můžeme pracovat.
Naštěstí se lidé proti tlaku bouří a proto pro předávání hodnot a norem chování funguje mnohem lépe vliv. Děti VOLÍ dělat správnou věc, protože chtějí „následovat“ naše vedení.
Efektivní vedení zahrnuje:
Pokud stanovíme hranice s pochopením jejich pohledu („Jsi tak naštvaný, ale já nedovolím, abys zranil svého brášku! Pojď, pomůžu ti mu říct, jak se cítíš.“), děti se cítí pochopeny a ochotně tyto hranice akceptují. Je mnohem pravděpodobnější, že budou rodičovská očekávání sdílet, než jim odporovat.
Každý den pomáháme dětem přebírat zodpovědnost za své jednání. Děje se to tím, jak stanovujeme empatické hranice, dbáme na společný citový vztah, jsme empatičtí, umožňujeme dítěti napravit chyby, učíme je práci s emocemi, jdeme vzorem a diskutujeme.
Všimnete si, že hodně z toho je prevence. Prevence je vždy nejefektivnější strategií, protože jakmile už děti „zlobí“, vaše možnosti jsou omezenější. Naštěstí, pokud takto vychováváte, děti tolik nezlobí. Jakmile se jednou zbavíte zvyku trestat a uvidíte, jak moc chce vaše dítě spolupracovat, nebudete už vůbec tresty postrádat.
A co ty momenty, kdy vaše dítě „zlobí“? Jak tyhle myšlenky dát do praxe? Dostaneme se k tomu brzy tímto:
Co říkat místo trestů, aby se dítě poučilo
Jak můžete nastavit hranice a trvat na nich bez vyhrožování
10 alternativ k „důsledkům“
Když děti prostě nebudou spolupracovat
5 strategií jak předejít většině špatného chování
Kéž dnes tvoříte zázraky, velké a malé.
Požehnání, Laura
Tento článek přeložila Linda Malenovská. Napsala Dr. Laura Markham of AhaParenting.com, autorka knihy Peaceful Parent, Happy Kids: How To Stop Yelling and Start Connecting.