Proč děti potřebují rutinu

Proč děti potřebují rutinu a řád?

Protože rutina jim dává pocit bezpečí a pomáhá jim v sebekázni. Lidé se obávají spousty věcí, ale strach z neznámého je nejčastější, hned po strachu ze smrti a veřejného vystoupení.

Dětský strach z neznámého zahrnuje vše – od podezřelé nové zeleniny po zásadní změny v jejich životě. Bohužel děti čelí změnám každý den.

Vždyť růst a dospívání znamená, že se dětská těla pořád mění. Kojenci a batolata odevzdávají dudlíky, lahvičky, prso, postýlky a také své postavení jako miminka rodiny. Noví učitelé a spolužáci přicházejí a odcházejí každý rok.. Děti získávají nové informace a vědomosti s ohromující rychlostí a to od čtení, přecházení ulice, fotbalu až po jízdu na kole. Jen málo dětí žije po celé dětství ve stejném domě, většina se několikrát stěhuje, často i do jiných měst minimálně však mají nové sousedy a školu. A jen velice málo těchto změn může dítě ovlivňovat
Děti, stejně tak jako většina z nás, se lépe vyrovnají se změnami, pokud jsou očekávané a dějí se v kontextu známé rutiny. Předvídatelný řád a rutina umožňují dětem cítit se bezpečně a rozvíjet smysl pro vládnutí svým vlastním životem. Když je tento smysl hodně posílen můžou se poprat i s většími změnami : jít sami do školy, zaplatit za nákup v obchodě, jet na tábor.

Nepředvídatelné změny -maminka odjede neočekávaně na služební cestu, nejlepší kamarád se odstěhuje, nebo i více radikální-rodiče se rozvedou, umře prarodič-podkopávají pocit jistoty a vlády nad svým životem a zanechávají dítě vystrašené a méně schopné vyrovnávat se s nástrahami života.

Pomáhat dětem cítit se bezpečně a připravovat je na to, co je může potkat jsou určitě sami o sobě dobré důvody, proč dávat dětem řád, rutina má ale i další důležitou úlohu. Řád a rutina učí děti jak konstruktivně ovládat sebe a své okolí.

Děti, které vyrostly v chaosu se nenaučily, že život může být klidnější, když si věci trochu zorganizujeme.V rodinách, kde není stanoven pevný čas nebo místo, kde dělat domácí úkoly, se děti nenaučí jak se usadit a vypracovat třeba nepříjemné úkoly. Děti, které nemají základní návyky sebeobsluhy od péče o svůj vzhled po výživu, budou mít těžké se o sebe postarat jako mladí dospělí. Řád umožňuje ztotožnění se s konstruktivními hodnotami.
Neotupí pevný řád náši spontaneitu a kreativitu? Samozřejmě ano, pokud je zaváděň necitlivě. Někdy nastane čas, kdy jsou pravidla vytvářena proto, aby byla porušena, například zůstat dlouho vzhůru abysme pozorovali zatmění, nebo nechat špinavé nádobí ve dřezu a hrát společenskou hru. Ale i ty nejkreativnější umělci začínají ovládnutím stávajících technik a pak hledají svoje vyjádření na hranici vymezených pravidel. Není žádný důvod k tomu,aby pravidla byla represivní nebo omezující. Přemýšlejte o nich, jako o kamarádovi, který pomocí trochy řádu a tradic udělá váš život jednoduší a pohodlnější. Nejen že vaše děti pak budou mít pocit naprostého bezpečí, ale také budou mít schopnost tvořit strukturu a pravidla svého vlastního života.

Znamená to, že už miminko se má podrobit řádu co nejdříve to jde?

NE! Miminko nám samo řekne, co potřebuje. Dáváme mu jídlo, když má hlad, přebalujeme ho, když je mokré. Časem se učí první známky řádu např. že spíme v noci. Ale vymáhat na nemluvněti přizpůsobení se našemu řádu není vnímavé rodičovství. Když miminko trochu vyroste, samo si najde svůj řád a svůj „rozvrh“. Většina malých dětí se pak ustálí na docela předvídatelném časovém rozvrhu. Můžeme jim s tím pomoci tak, že si stanovíme strukruru svého dne kolem jejich potřeb. Takže například jim vytvoříme podmínky ke spánku v době, kdy obvykle spí.. Nakonec, časem , si vytvoříme takový denní rozvrh, který odpovídá přirozeným potřebám dítěte i celé rodiny.

Tento článek přeložila Daniela Fremuntová. Napsala Dr. Laura Markham of AhaParenting.com, autorka knihy Peaceful Parent, Happy Kids: How To Stop Yelling and Start Connecting.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.